maandag 5 november 2012

Review: Sworn Liars - 14 Grim Tales For Hip Kids And Malevolent Midgets (High Noon, 2012)(Punk)

Sworn Liars, die muzikaal beïnvloed werd door bands als The Stooges, Black Flag en The Germs, werd in 2005 te Bremen, Duitsland opgericht en bestaat uit ex-leden van Moorat Fingers en Shakin' Nasties.
De band bestaat na enkele bezettingswisselingen uit: Gax - zang, Todd - drums, Madeleine - synthesizer, Ole - sologitaar en Kriddel - basgitaar.
"14 Grim Tales For Hip Kids And Malevolent Midgets" uit 2012, die 14 korte songs bevat, is de opvolger van hun debuut CD/LP "Vile Device", die in 2009 via het Big Neck Record label werd uitgebracht.
Het openingsnummer heet (My God) Atom Bomb, een fantastische punk song in de stijl van Dead Boys, maar dan in sneltrein vaart gespeeld (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie).
Vervolgens krijg ik "Cut It Up" te horen, dat zeker net zo snel, maar iets minder melodieus gespeeld wordt, gevolgd door "Pest Control", waarin de band de ingeslagen weg vervolgt en de trein in hoge snelheid door dendert.
In "Deep" neemt Sworn Liars wat gas terug en krijg ik een geweldige punk song in oude Cramps stijl te horen met een licht hypnotiserend ritme.
Het volgende nummer heet "Werewolf Bitch" en dit is een surf punk song, waarin het ritme weer in hoog tempo gespeeld wordt en dit nummer swingt als een tierelier en wordt gevolgd door "Shadow", een pure punk song in stijl van The Germs, die een prima tempowisseling bevat.
Daarna hoor ik "Disease", waarin de band verder gaat met het maken van recht toe recht aan punk in zeventiger jaren stijl en ook in "Blitzkriegboy" verandert dat niet.
"Flesh Remover" is een vrij melodieuze song van hetzelfde laken een pak en swingt de tent dus uit, waarbij het hoge tempo onveranderd blijft.
Dan krijg ik "Dead Mans Sheen" te horen, waarin een prettig klinkend terug kerend ritme zit en hierin laat de band het gas een beetje los.
In "Tired Of You (O:m:A)" krijg ik een stukje rock & roll voorgeschoteld in punk stijl wel te verstaan en dat klinkt verfrissend lekker, waarna ik "Pig Pig Pig" hoor en deze korte snelle punk song is wat ik daar van verwacht, dus recht toe recht aan.
Ook "Ratboy" verdient het predicaat geweldige old school punk en het afsluitende "Basement" is een mix van punk, horror en rock met een hypnotiserend ritme gespeeld plus een vleugje humor.
De CD van Sworn Liars klinkt me als muziek in de oren: Punk, zoals punk gespeeld moet worden, dus korte songs in hoge snelheid gespeeld.




SWORN LIARS ATOM BOMB - YouTube
www.youtube.com/watch?v=jKjHimyc8rk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten