maandag 17 december 2012

Review: Flutatious - 333 (Flutatious, 2012)(Folkrock / Progressieve Rock)

Flutatious, uit Londen, ontstond toen Michele Devonshire - dwarsfluit, Bill Forwell - basgitaar, Andy Faulkner - sologitaar en Stella Ferguson - viool gingen samen spelen, na een inspirerende trip naar Isle Of Skye.
Nadat ook Malcolm Bailey - drums en Gerald Williams - piano zich bij de groep hadden gevoegd was de band een feit.
In 2007 verscheen hun gelijknamige debuut album, dat in eigen beheer werd uitgebracht, overal lovende woorden kreeg, "Demo Of The Week" was bij Celtic Music Radio en uitverkocht raakte via optredens.
Ook hun volgende album "2", werd in eigen beheer gemaakt en in maart 2010 uitgegeven, nadat de band een turbulent jaar achter de rug had met optredens op Hawkfest, Ecofest, Knockengorroch, Alchemy en Waveform festivals en met bands als The Dolmen, Dreadzone en Hawklords het podium deelde.
Tijdens hun optreden te Glastonbury op 17 november 2012 presenteerde Flutatious hun nieuwe CD "333", die wederom in eigen beheer is uitgebracht met daar op 10 eigen nummers, waarvan het titel nummer "333 (A Call To Arms)" de eerste is.
Het nummer begint spannend met mysterieuze klanken, waarna het over gaat in een vrolijk dansbaar folk ritme, dat gemengd met de progressieve en spacerock een schitterend nummer op levert.
Vervolgens hoor ik "Crystal Morning", een mix van symfonische folk, progressieve rock en spacerock en ook hierin laat de band me horen een fantastisch stuk muziek te kunnen maken, waarin engelachtige klanken zo nu en dan mijn gehoor vullen.
Daarna krijg ik "Horny voorgeschoteld, dat een progressief rock nummer is, waarin lichtelijk jazz invloeden te bespeuren vallen en dat swingt als een trein.
In "Open Window" gaat de band meer de jazzrock kant op en dit mondt vervolgens uit in een heerlijk progressief rock nummer.
Met "Wise Tree" mixt de band er lichtelijk zuid Amerikaanse tonen doorheen en in dit nummer wordt een mix van folk-, jazzrock gemaakt, waarin stil blijven zitten onmogelijk is.
"What's In The Tea?" heet het volgende stukje muziek en dit is weer zo'n geweldig nummer, waarin de band hun progressieve rock laat horen en "Tune For Addy" is een prima progressief folkrock nummer met een licht hypnotiserend ritme.
Dan volgt "Mezmerize" dat rustig begint, maar langzaam voert de band het tempo op en dit ontaard in een schitterend progressief folkrock nummer, dat me wil laten dansen.
In "Nadurra" krijg ik vrij zware klanken te horen en klinkt de muziek triest en  melancholisch en in het laatste nummer "Road To Skye (Revisited)", dat bijna 11 minuten duurt, krijg ik een fantastisch progressief rock nummer te horen, waarin ook folk- en spacerock invloeden verwerkt zitten.
Flutatious had me met hun voorgaande albums al weten te overtuigen van hun kunnen en laat me met "333" horen, tot de top van hun genre te behoren en deze waanzinnig goede CD behoort dan ook volgens mij in ieders collectie thuis.
Een aanrader dus!




FLUTATIOUS - Road To Skye - YouTube
youtube.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten