maandag 10 maart 2014

Review: Nox Boys - Nox Boys (Get Hip Recordings, 2014) (Garagerock)

Nox Boys uit Blawnox, Pennsylvania, Amerika, werd in 2012 opgericht en bestaat uit de high school vrienden: Zack Keim - zang en sologitaar, Zach Stadtlander - basgitaar en Sam Berman - drums, die samen met Bob Powers - slide gitaar de band vormen.
De band heeft zich muzikaal sterk laten beïnvloeden door bands als onder andere The Who, 13Th Floor Elevators, The Misunderstood, Velvet Underground, The Stooges, The Cynics, The Sonics, Black Flag, Ramones, Black Lips en anderen.
Hun debuut album "Nox Boys" werd onder leiding van Jim Diamond (White Stripes, Dirtbombs) te Detroit opgenomen en uitgebracht door Get Hip Recordings.

De CD, die 11 korte nummers bevat, start met "Desperate Girl", een stevige swingende uptempo rock song, waarin invloeden van The Stooges goed hoorbaar zijn.
Het volgende nummer heet "Novelty" en hierin speelt de band een lekker in gehoor klinkende beat song, waar lichte blues invloeden in zitten en deze wordt gevolgd door "Military School", een rustige garagerock song, die ook nu weer lichte blues invloeden bevat.
Daarna krijg ik "Take My Heart And Break It" te horen, een uptempo garagerock song, waarin enkele prima tempowisselingen zitten, waarna ik "Susie Lee" hoor en dit is een prima dansbare pop song. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
In "Mrs.Jackson" laat de band me een schitterende garagerock song horen, die enkele goede tempowisselingen bevat en in "I Don't Care Anymore" speelt Nox Boys een heerlijk stukje garagerock, waarin een licht hypnotiserend ritme zit.
Met "Smilin' Dave" krijg ik een swingende rock song te horen, waarin southern rock invloeden in te horen zijn en met "Mr.No One" laat de band me een uitstekende licht psychedelische garagerock song horen.
Dan volgen "The Witch", een fantastische garagerock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en "Save Me", een vrij ruige garagerock song, waarbij het moeilijk is stil te blijven zitten.

Het debuut album van Nox Boys is een uitstekende plaat geworden, waarvan de songs lekker klinken en de muziek aan zet tot meebewegen en ik kan daardoor elke liefhebber van dit soort muziek aanraden, dit album eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten