maandag 1 december 2014

Review: Acid Baby Jesus - Selected Recordings (Slovenly, 2014) (Psychedelische Rock)

Acid Baby Jesus werd in 2009 te Athene, Griekenland opgericht door Noda Pappas - zang, Otto Mentis - sologitaar, Tili Stronis - basgitaar en Markos Mazarakis - drums en in deze formatie verscheen hun debuut single "I'm A Baby" / "Salt Chunk Mary" in 2010 als gelimiteerde 7" vinyl uitgave via het Sound Effect Records label.
Vervolgens kwam de band bij het Slovenly label terecht, die in 2011 hun tweede single "Hospitals" plus hun debuut LP/CD "Acid Baby Jesus" uit bracht.
In september toerde Acid Baby Jesus met Hellshovel door Noord Amerika en stapte Otto uit de band.
Hij werd in 2012 vervangen door Dox Grillo, die in Hellshovel speelde en in datzelfde jaar verscheen tevens de 10" vinyl EP "Acid Baby Jesus & Hellshovel Presents Voyager".
Hun nieuwe 7" vinyl uitgave, "Vegetable EP", die in een gelimiteerde genummerde oplage van 999 stuks via Slovenly is verschenen, is de voorloper van hun  tweede LP/CD "Selected Recordings".
Op de LP/CD is N.Baskozos als tweede drummer, percussionist bij de band gekomen en spelen C.Chondropoulos - drums en percussie, M.Theodoropoulos - korg ms-10, M.Salahari - tampura, N.Lavdas - korg ms-10, S.Marteau - saxofoon en M.Moshoutis - pedal steel gitaar als gastmuzikanten mee.

De LP/CD bevat 11 nummers, waarvan de eerste "Diogenes" heet en hierin laat de band me meteen genieten van een schitterende psychedelische song, die in een hypnotiserend ritme gespeeld wordt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), waarna ik "Row By Row" hoor en in dit nummer speelt de band een heerlijke psychedelische garagerock song in een traag tempo.
Daarna krijg ik "Night Of Pan" te horen en ook hierin speelt de band weer zo'n geweldige psychedelische song in een niet al te hoog tempo, die gevolgd wordt door "Ayahuasca Blues (Unmanned Drone)", een uitstekende hypnotiserende psychedelische song, waarin het tempo eveneens vrij laag ligt.
In "Who's First" schotelt de band me een geweldige swingende mix van punk en psychedelische rock voor en dan krijg ik de A-kant van de single "Vegetable" te horen, een fantastische mix van garagerock en psychedelische rock.
Vervolgens hoor ik "Trouble Maker", waarin de band opnieuw een schitterende psychedelische song speelt in een vrij langzaam tempo, gevolgd door "I'm Becoming A Man" en ook met dit nummer laat de band me genieten van een lekker in het gehoor klinkende psychedelische song.
Het volgende nummer heet "Omonia" en daarin krijg ik een swingende garagerock song te horen, waarin de zang ver naar de achtergrond gedrongen lijkt en in "You & Me" hoor ik weer een heerlijke psychedelische song in een rustig tempo.
Het laatste nummer heet "All Of Your Love" en hierin speelt de band een schitterende swingende instrumentale mix van country rock en jug muziek, die in een vrij hoog tempo wordt uitgevoerd.

Acid Baby Jesus heeft met het album "Selected Recordings" laten horen, dat de band fantastische psychedelische muziek kan maken, waarvan ik van begin tot einde heb genoten en ik kan dan ook stellen, dat dit tot één van mijn favoriete albums van dit jaar gerekend kan gaan worden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten