maandag 22 december 2014

Review: Black Pistol Fire - Hush Or Howl (Casbah Records, 2014) (Heavy Bluesrock)

Black Pistol Fire is een Canadees rock & roll duo, uit Toronto, dat bestaat uit Kevin McKeown - sologitaar en zang en Eric Owen - drums.
Beide jeugdvrienden, die hun muzikale carrière op high school begonnen, speelden samen in het rock & roll trio The Shenanigans, die de LP "Bombshell Baby" uitbrachten.
Na hun avontuur met The Shenanigans verhuisde het duo in 2009 naar Austin, Texas, Amerika, waar ze onder de naam Black Pistol Fire begonnen op te treden.
Ze namen hun nummers op in een gehuurde garage, waar da baspartijen later bijgevoegd werden en ook veranderde hun geluid in een meer "Southern" stijl.
Ze werden tijdens een optreden in een lokale club in Austin ontdekt door producer Jim Diamond The White Stripes, Jon Spencer Blues Explosion, The Von Bondies), die hun debuut album "Black Pistol Fire" in 2 gescheiden sessies op nam.
Deze werd in februari 2011 uitgebracht en werd door een select aantal platenzaken in Noord Amerika en tijdens live optredens verkocht plus wereldwijd via ITunes.
De LP kreeg positieve kritieken van uitgevers zoals de Austin Chronicle, Pop Music Matters en de Houston Press en werd door meer dan 100 radio stations in Canada en Amerika gedraaid, terwijl hun muziek ook in series als 90210, Hawaii 5-0, Suits, WWE RAW, Sons of Anarchy en The Protector gebruikt werd.
Het duo toerde door Canada en Amerika, maakte een succesvolle toer door Europa en speelde op festivals als SXSW, Headlining Rock The Republic en Mr. Fest. 
Ze stonden op het podium met onder andere Black Rebel Motorcycle Club, Band of Skulls, State Radio, Shonen Knife, Bun B, TOO Short en Lucinda Williams.
In augustus 2012 verscheen hun tweede LP, "Big Beat 59", die in mei 2012 vooraf gegaan werd door de EP "Shut Up!" met daarop 5 songs, die een eerbetoon zijn aan Little Richard.
Om de LP te promoten had het duo het land doorkruist als voorprogramma van Band of Skulls en Black Rebel Motorcycle Club plus een toer met State Radio, inclusief een stop in de beroemde Webster Hall te New York City.
In het najaar van 2012 en het begin van 2013 nam de band nummers op voor hun volgende LP "Hush Or Howl", die in april 2014 via Modern Outsider en Conveyor / Universal Music Canada verscheen en eind 2014 op vinyl via het Casbah Records label is uitgebracht.

De LP bevat 11 nummers, waarvan "Alabama Cold Cock" de eerste is en hierin laat het duo me genieten van een heerlijke mix van bluesrock en garagerock, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en swingt.
Daarna hoor ik "Dimestore Heart Throb", een lekker in het gehoor klinkende uptempo bluesrock song met lichte hardrock invloeden, die gevolgd wordt door "Baby Ruthless", waarin het duo me een uitstekende swingende bluesrock song voorschotelt.
In "Your Turn To Cry" krijg ik een schitterende Southern countryrock song te horen, die swingt als een trein en in "Hipster Shakes" speelt het duo weer een fantastisch stukje progressieve bluesrock.
Dan volgt "Run Rabbit Run", waarin het duo me verrast met een heerlijke mix van blues- en hardrock, die bij tijd en wijle vrij heftig klinkt en enkele prima tempowisselingen bevat.
Met "Honeydripper" krijg ik een geweldige swingende uptempo hardrock song te horen en met "Blue Eye Commotion" hoor ik een zeer swingende mix van hardrock en Southern rock in de stijl van Creedence Clearwater Revival.
Vervolgens speelt het duo "Hush", waarin ik kan genieten van een swingende hardrock song met diverse tempowisselingen en in "Snow Pony" begint het nummer met de eerste tonen van het Animals nummer "Boom Boom", maar al snel verandert dat en krijg ik een stevige rock song te horen met invloeden uit de rap en blues. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Het laatste nummer, dat nog geen anderhalve minuut duurt, heet "Grease My Wheel" en daarin laat het duo me genieten van een fantastische country song en zit in de stijl van de muziek van Country Joe & The Fish ten tijde van Woodstock.

Het duo Black Pistol Fire heeft me met "Hush Or Howl" weten te verrassen met hun uitstekende nummers en veelzijdigheid van muziek, waarbij ik me geen moment heb verveeld en ik kan liefhebbers van bluesrock, hardrock, country en van de muziek van The White Stripes en Black Keys dan ook aanraden, deze plaat eens te gaan beluisteren en misschien tot dezelfde conclusie te komen als ik: Geweldig!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten