maandag 15 december 2014

Review: Cumino - Pockets (Eigen Beheer, 2014) (Elektronisch)

In 2010 werd Cumino bij wijze van experiment opgericht door twee vrienden, die beiden een andere muzikale achtergrond hebben.
Dat zijn gitarist Luca Vicenzi, die eerder in de bands Zita Ensemble en in Orchestra Panica speelde en Hellzapop (Davide Cappelletti), die producer en maker van elektronische muziek is.
Luca maakte met Zita Ensemble 3 CD's (Volume 1 in 2006, Quintet Sessions in 2007 en Volume 2 in 2009) en met Orchestra Panica slechts 1 CD (Journey To Devotion in 2010), die allemaal door Lizard Records uitgebracht werden.
In maart 2012 werd Cumino's eerste album “Tomorrow In The Battle Think Of Me” op internet als digitale "free" download uitgebracht, in december 2012 gevolgd door “Inner Voice EP", (eveneens een digitale "free" download) waarop 5 nummers staan, waaronder de single “The Voice Due To You”, een remix, 2 onuitgebrachte nummers en een live versie van “When We Talk About Ourselves”.
Na een korte toer van 15 dagen in oktober 2013 verscheen de digitale "free" download EP “Just Melt”, waarop 4 nummers staan, die van de soundtrack komen van een naturalistische documentaire, waarvoor Cumino het muzikale aspekt verzorgde.
Hun nieuwe volledige uitgave, die ook nu weer als digitale "free" download verkrijgbaar is, heet "Pockets" en deze bevat 9 nummers.

De CD start met "Atlas", waarin ik een schitterend, vrij rustig, elektronisch nummer te horen krijg, dat op synthesizer, drummachine en gitaar gespeeld wordt.
Daarna hoor ik "Her", een door gitaar gedomineerd prachtig rustig nummer, dat ondersteund wordt door de synthesizer (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "Fields", dat eveneens in een rustig tempo gespeeld wordt en een melodisch ritme bevat.
Het volgende nummer heet "Tangier" en hierin laat het duo me genieten van een uitstekend elektronisch nummer, dat naar de avant-garde neigt, waarna ik "Two Spheres" te horen krijg en in dit heerlijke nummer begint langzaam, om door een subtiele tempowisseling over te gaan in een sneller tempo, om vervolgens terug te keren naar langzaam om dan opnieuw versneld te worden.
In "Veins" laat het duo me een schitterend stukje avant-garde horen, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en in "Fixing Fragments" hoor ik een lekker klinkend nummer met een aanstekelijk swingend ritme, dat me aan zet tot meebewegen.
Vervolgens krijg ik "Paseo" voorgeschoteld en hierin laat het duo me een prima melodisch nummer horen, waarin enkele uitstekende tempowisselingen zitten en dat een dansbaar ritme heeft.
Het laatste nummer, dat "Snail" heet, wordt in een erg traag tempo gespeeld, waardoor het de uitstraling van een new age nummer heeft en de serene muziek brengt me daarom volledig tot rust.

Cumino heeft met "Pockets" een CD gemaakt, die vol staat met rustige nummers, die uitstekend zijn om bij te ontspannen en een aanrader zijn voor hen, die tot rust willen komen bij een stukje heerlijke muziek.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten