maandag 25 mei 2015

Review: Automat - Plusminus (Bureau B, 2015) (Krautrock)

Automat uit Berlijn, Duitsland, werd in 2011 opgericht en bestaat uit: Jochen Arbeit - sologitaar, Zeitblom - basgitaar en Achim Färber - drums.
De drie hadden hun sporen reeds verdiend door te spelen in bands als Einstürzende Neubauten en Die Haut (Arbeit), Sovetkoe Foto (Zeitblom), Project Pitchfork, Prag en Phillip Boa (Färber).
Voor hun debuut album "Automat", dat 7 nummers bevat, kreeg het trio hulp van collega vrienden zoals Lydia Lunch, Genesis Breyer P-Orridge en Blixa Bargeld.
Op hun nieuwe CD "Plusminus", die van 12-16 en 19-23 januari 2015 in de Candy Bomber Studio te Berlijn door Ingo Kraus werd opgenomen en gemixt, hebben Blake Worrel - stem en Paul Lemp - stem opnames van korte golf radio plus het verstrekken van aanvullende instrumenten hun meegewerkt.

De CD bevat 8 nummers, waarvan "Mono" de eerste is en hierin krijg ik een heerlijk dansbare mix van elektro, dance en krautrock te horen, die een licht hypnotiserend ritme heeft en gevolgd wordt door "RE201", waarin de band me een fantastisch swingend krautrock nummer voorschotelt, waarbij stil zitten geen optie is.
Daarna hoor ik "Achtung" en ook daarin laat de band me genieten van een schitterend stukje hypnotiserende krautrock, dat me in beweging brengt, waarna ik "H910" te horen krijg en ook met dit hypnotiserende krautrock nummer weet de band me in de ban van hun heerlijke muziek te houden.
Dan volgt het titelnummer "Plusminus", dat me doet denken aan de muziek van Electric Orange en net als in voorgaande nummers, krijg ik opnieuw een geweldig swingend krautrock nummer te horen, dat een hypnotiserend ritme bevat (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en dit wordt gevolgd door "DMX15-80S", waarin de band me een lekker swingend stukje elektro laat horen, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, waarbij de krautrock invloeden natuurlijk niet mogen ontbreken.
In "SST282" schotelt Automat me een uitstekende hypnotiserende mix van krautrock en elektro voor in een zeer dansbaar ritme, waarmee de band me in een lichte trance weet te brengen en in het laatste nummer, "EMT140" krijg ik een fantastisch hypnotiserend krautrock nummer te horen, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en me dieper in mijn trance brengt, waardoor ik besluit het nummer nogmaals te draaien en te draaien en ....

Automat heeft met "Plusminus" een geweldig goede opvolger van hun debuut album weten te maken en ik kan elke krautrock, dance en elektro liefhebber deze schijf dan ook ten zeerste aanraden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten