maandag 4 mei 2015

Review: The Grus - Nest + The Great Nest (Follyphone Records, 2015) (Elektro Pop)

The Grus is een experimenteel elektro space pop duo uit Tver, noordwest Rusland, dat bestaat uit Alexandra Zhuravleva - zang, piano en keyboards en Simon Gendor - sologitaar, basgitaar, synthesizer, drums en productie .
Het duo maakt voor hun muziek gebruik van analoge synthesizers, ouderwetse gitaren uit de Sovjet tijd, bandrecorders, handgemaakte instrumenten en microfoons.
20 November 2014 verscheen "The Great Nest" als digitale single en daarop spelen Cody Carpenter - Rhodes piano, Nina The Crow - percussie en Blue Fog Magpies - percussie mee.
Ook zal de single, "The Great Nest" / "Home", in een extreem beperkte oplage van 20 stuks op 7" vinyl verschijnen, terwijl de nummers van de single terug te vinden zijn op "Nest", de debuut LP van het duo, dat in een zeer beperkte oplage van 100 stuks op maagdelijk zwart vinyl, via het Follyphone Records label,  verschijnt met een 100% gerecyclede kartonnen hoes en tevens zal de EP "The Great Nest" verschijnen met 4 versies van dit nummer.

De LP bevat 10 nummers, waarvan "To Be A Child" de eerste is en hierin krijg ik een schitterende dansbare elektro pop song te horen, waarin het eentonige drum ritme voor het hypnotiserende effect zorgt, waarna "Welcome To The Night" volgt en in dit nummer maakt de band een swingende mix van elektro, pop en jazz en ook deze wordt in een lekker hypnotiserend ritme gespeeld.
Daarna hoor ik "God Is In The Rain", een swingende elektro song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en ook nu weer een aanstekelijk
hypnotiserend ritme bevat en gevolgd wordt door "A Secret Place", waarin ik een fantastische triphop elektro song te horen krijg, die in een hypnotiserend ritme gespeeld wordt, dat space invloeden bevat en me langzaam in trance brengt.
Dan schotelt het duo me "The Great Nest" voor en hierin hoor ik een heerlijke aanstekelijke rustige elektro pop song, waarbij het moeilijk is om niet in beweging te komen. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Het volgende nummer heet "Take Me" en in dit nummer krijg ik een geweldig stukje elektro triphop te horen, dat swingt als een trein en ik denk dat het duo hier zeker de hitparades mee kan halen, mits het gedraaid wordt natuurlijk.
Vervolgens speelt de band de B-kant van de single, getiteld "Home" en dit is een lekker in het gehoor klinkende pop song, die gevolgd wordt door "Jupiter" een uitstekend stukje elektro, dat een verrassende tempowisseling bevat, waardoor de muziek een hele andere wending neemt en ik een vrij trieste song te horen krijg, waarin ook ruimte voor experimentele geluiden is.
In "October Road" laat het duo me genieten van een kort licht klassiek aandoend instrumentaal nummer, waarin de piano een hoofdrol speelt en in het laatste nummer van de LP, "So Glad I'm Here", krijg ik een heerlijke pop song voorgeschoteld, waarin de piano en de zang het nummer bepalen, totdat het duo besluit me opnieuw te verrassen, door het laatste gedeelte van het nummer experimenteel af te sluiten.

Dan is het tijd voor "The Great Nest", die in 4 varianten op de EP staat en begint met de "Single Version", waarin ik een zeer dansbare elektro pop song te horen krijg, die in een vrij rustig tempo gespeeld wordt en gevolgd wordt door de "Ritual Version", die een stukje sneller gespeeld wordt, waarbij het duo gebruik maakt van swingende percussie ritmes en hypnotiserende synthesizer klanken, waarna de "Album Version" volgt en daarin hoor ik een heerlijke aanstekelijke rustige elektro pop song, waarbij het moeilijk is om niet in beweging te komen en in de laatste uitvoering van deze song hoor ik de "Vocal Version", waarin Alexandra me laat horen, hoe fantastisch de song klinkt, zonder dat er instrumenten aan te pas komen.

The Grus heeft me met zowel de LP "Nest" als de EP "The Great Nest" van begin tot einde weten boeien en me laten genieten van hun schitterende elektro pop en ik kan beide uitgaven dan ook aanraden aan iedere liefhebber van dit genre.