maandag 25 mei 2015

Review: A Projection - Exit (Tapete Records, 2015) (New Wave)

A Projection werd in 2013 te Stockholm, Zweden opgericht en bestaat uit: Isak Eriksson - zang, Amos Pagin - sologitaar, Charles Karjalainen - sologitaar en zang, Rikard Tengvall -  basgitaar en zang, Linus Högstadius - synthesizer en zang en Jesper Lönn - drums.
De band werd kort na de oprichting een sensatie door hun krachtige live optredens, waar een geweldige atmosfeer omheen hangt en een combinatie zijn van een dicht sinister geluid met suggestieve videoprojecties, waardoor de band een zeer gewilde live act werd.
Nadat A Projection hun gelijknamige demo EP had uitgebracht, kreeg ze een contract bij het Duitse Tapete Records label uit Hamburg, die hun debuut LP/CD eind april 2015 uitbracht.
De meeste nummers van het album werden in de Melodibyrån studio Stockholm opgenomen, maar ook werden er verscheidene in de EMS Elektronmusikstudion, die een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Zweedse elektronische muziek heeft gespeeld, opgenomen.

Het album bevat 10 nummers, waarvan de titel song "Exit" de eerste is en hierin hoor ik de band een swingende new wave song spelen, waar invloeden van 80er jaren bands als New Order, The Cure en The Chameleons in te horen zijn.
Daarna hoor ik "Camera", waarin de band verder gaat met het maken van uptempo new wave songs in de stijl van de jaren 80 bands en ook dit nummer swingt als een trein, waarna ik "Young Days", dat op single is verschenen, te horen krijg en net als in de vorige songs, is dit een fantastische swingende song, die  zeker kans heeft een hit te worden, mits de radio stations het nummer draaien. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Het volgende nummer heet "Reborn" en opnieuw laat de band me genieten van een lekker in het gehoor klinkende uptempo new wave song, die in de jaren 80 gemaakt had kunnen zijn en gevolgd wordt door "Solid", waarin de band me ook nu weer een swingende new wave song voorschotelt, die in een vrij hoog tempo gespeeld wordt.
Dan volgt "Another Face" en in dit nummer vervolgt de band de ingeslagen weg en krijg ik een swingende uptempo new wave song te horen, waarbij stil blijven zitten geen optie is en ook in "This Is Not Me" gaat A Projection hiermee verder.
In "Retrospection" krijg ik een lekkere symfonisch klinkende new wave song te horen, die enkele prima tempowisselingen bevat en in "The Laughing Garden" schotelt de band me een uitstekende song voor, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en een dansbaar ritme bevat.
Het laatste nummer heet "Faith" en hierin laat de band me genieten van een vrij zware new wave song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en lichtelijk hypnotiserend en dreigend over komt.

Het debuut album "Exit" van A Projection bevat 10 lekker in het gehoor klinkende new wave songs, die in de jaren 80 gemaakt hadden kunnen zijn en de LP/CD is dan ook een aanrader voor elke liefhebber van de new wave uit de jaren 80.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten