maandag 20 juli 2015

Review: Various Artists - Side Effects - A Four LP Box-Set (Fruits De Mer Records, 2015) (Progressive Rock)

Keith Jones van het Fruits De Mer label heeft weer een bijzondere box samengesteld, die deze keer bestaat uit 4 LP's, waarop slechts 8 nummers door evenzoveel bands gespeeld worden.
De bands coveren allemaal één van de lange favoriete nummers van Keith uit de jaren 60-70.
De LP's in de box, die "Side Effects" heet, hebben de namen: "Sidetracks", "Sideways", "Sideshows" en "Sidesteps" en elke box bevat een 60 cm grote vierkante uitvouwbare poster.

Op kant 1 van "Sidetracks" hoor ik The Soft Bombs, uit Amerika, hun bijna 18 minuten durende versie van het Pink Floyd nummer "Echoes" spelen en hierin krijg ik een schitterend psychedelisch nummer voorgeschoteld, waarin sommige stukken zeer herkenbaar zijn, maar ook geeft de band een geheel fantastische eigen interpretatie aan het nummer, waardoor het een genot is om naar te luisteren.
Kant 2 bevat "Four Horsemen" van Aphrodite's Child's album "666", dat door Arcade Messiah uit Engeland gespeeld wordt en bijna 19 minuten duurt.
De band laat me in dit progressieve rock nummer van begin tot eind genieten van hun geweldige uitvoering van dit nummer, waarbij het tempo in het begin vrij hoog gehouden wordt en de muziek licht hypnotiserend op me werkt, waarna de band iets terug schakelt en de muziek een ruimtelijker en een meer symfonisch karakter krijgt, terwijl de band in het laatste stuk overschakelt naar de hardrock, waarmee de song afgesloten wordt.
Dan schotelt The Bevis Frond uit Engeland me, op kant 1 van "Sideways", hun 24 minuten durende versie van "China" van Electric Sandwich voor en daarin krijg ik een geweldig progressief rock nummer te horen, dat van begin tot einde een heerlijk hypnotiserend ritme bevat, door de basgitaar en drums gespeeld, terwijl de sologitaren er voor zorgen, dat het nummer spannend gehouden wordt.
Op kant 2 hoor ik Wreaths uit Amerika het nummer "Sundown" van Gordon Lightfoot vertolken, waarin de band, tot ongeveer halverwege het nummer, het ritme van de originele song aan houdt, maar er, zonder de song geweld aan te doen, evengoed een hypnotiserend ritme inbouwt en dit vervolgens tot het einde aan toe vast houdt.
"Sideshows" start met Superfjord uit Finland, die het nummer "CTA-102" van The Byrds ten gehore brengen in een 17 minuten durende uitvoering en hierin krijg ik een fantastische psychedelische song te horen, waarin ook lichte spacerock invloeden verwerkt zitten.
Kant 2 van de LP bevat "Starship Trooper" van Yes, dat door The Luck Of Eden Hall uit Amerika gespeeld wordt en bijna 19 minuten duurt.
De band laat me genieten van een uitstekende symfonische rock song met diverse prima tempowisselingen en ik krijg dan ook een heerlijke uitvoering van deze song te horen, waarin ook lichte progressieve rock invloeden zitten.
Op de laatste LP, "Sidesteps" hoor ik op kant 1 Julie's Haircut, uit Italië, een 17 minuten durende uitvoering spelen van Miles Davis' "Shhh/Peaceful" en dit lekker in het gehoor klinkende stukje progressieve jazz swingt als een trein en hierin maakt de band ook nog even tijd om te experimenteren en wordt op kant 2 gevolgd door het 21 minuten durende "I Feel Love" van Donna Summer, dat door Sendelica uit Wales gespeeld wordt en eveneens met jazz klanken begonnen wordt, waarna de band me een schitterende mix van jazzrock en spacerock voorzet, die naar het einde toe licht experimenteel en psychedelisch wordt.(luister naar een gedeelte van dit nummer via de youtube link onder de recensie)

De 4 LP box "Side Effects" bevat 4 fantastische LP's, waarop acht geweldige nummers staan en dit is dan ook zo'n uitgave, die je als muziekliefhebber zeker niet mag missen, kortom: verplichte kost!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten