maandag 21 maart 2016

Review: Reverend Horton Heat - Rev (Victory Records, 2014) (Rockabilly)

The Reverend Horton Heat is het alias van zanger-sologitarist Jim Heath, als wel van zijn psychobilly trio uit Dallas, Texas, dat in 1985 werd opgericht.
In de loop der jaren is de band regelmatig van bezetting verandert en bestaat heden ten dage uit: Jimbo Wallace - staande bas en Scott Churilla - drums.
De band brengt sinds 1990 albums uit via diverse labels en daarvan is "Smoke 'Em If You Got 'Em", dat via het Sub Pop label verscheen de eerste.
Daarna volgden: "The Full-Custom Gospel Sounds Of The Reverend Horton Heat" (Sub Pop, 1993), "Liquor In The Front" (Sub Pop/Interscope Records, 1994), "It's Martini Time" (Interscope Records, 1996), "Space Heater" (Interscope Records, 1998), "Spend a Night In The Box" (Time Bomb Recordings, 2000), "Lucky 7" (Artemis Records, 2002), "Revival" (Yep Roc Records, 2004), "We Three Kings" (Yep Roc Records, 2005), "Laughin' & Cryin' with The Reverend Horton Heat" (Yep Roc Records, 2009) en "Rev" (Victory Records, 2014).

"Rev", het eerste album, dat via Victory Records verscheen, bevat 13 nummers, waarvan "Victory Lap"het eerste is en daarin hoor ik de band een schitterend swingend instrumentaal stukje surf spelen, dat verder gaat in "Smell Of Gasoline" en daarin maakt de band een fantastische swingende uptempo mix van rock & roll en surf, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna volgt "Never Gonna Stop It", een geweldige mix van punk en psychobilly, die in een hoog tempo gespeeld wordt, waarna de band me "Zombie Dumb" voor zet en in dit nummer krijg ik een swingende mix van surf en psychobilly voorgeschoteld, waar diverse tempowisselingen in zitten.
Ook het volgende nummer, dat "Schizoid" heet, swingt als een trein en bij deze fantastische mix van psychobilly en pop is stil zitten nog steeds geen optie en in "Spooky Boots" gaat de band verder met het maken van hun verrukkelijke psychobilly, die gemixt met surf en voorzien van een uptempo ervoor zorgt, dat ik nog geen moment stil op mijn stroel heb gezeten.
In "Scenery Going By" voert de band het tempo nog iets meer op en schotelt me een geweldige mix voor van rockabilly, surf en countrypunk, die iets over de helft van de song even een stukje rustiger wordt, maar kort daarna weer versneld wordt en in "My Hat" speelt de band een swingende mix van boogie, surf en rock & roll.
Vervolgens hoor ik "Let Me Teach You How To Eat", een uptempo mix van surf en rockabilly, die verscheidene tempowisselingen bevat en gevolgd wordt door "Mad Mad Heart", waarin de band me weer een heerlijke swingende rockabilly song voor zet.
Verder laat Reverend Horton Heat me genieten van "Longest Gonest Man", een uptempo rock & roll song, "Hardscrabble Woman", een lekker in het gehoor klinkende mix van country en rockabilly, die in een beperkte oplage voor Record Store Day 2016 op een 7" single verschijnt met het niet uitgebrachte "Lying To Myself” als B-kant en in het laatste nummer van het album, "Chasing Rainbows" hoor ik de band een uitstekende mix van surf en pop spelen, die enkele tempowisselingen heeft.

"Rev" van Reverend Horton Heat bevat 13 werkelijk fantastische swingende rockabilly nummers, waarvan ik van begin tot einde heb genoten en ik kan dit album dan ook van harte aanbevelen aan een ieder, die van deze muzieksoort houdt, kortom: een aanrader!