maandag 2 mei 2016

Review: The Connection - New England's Newest Hit Makers (Rum Bar Records, 2016) (Sixties Beat / Rock & Roll)

The Connection uit Portsmouth, New Hampshire, Amerika, werd in 2011 opgericht en bestaat uit: Brad Marino - zang en sologitaar, Geoff Palmer - sologitaar en zang, Kris Rodgers - keyboards en zang, Bobby Davis - basgitaar en Rick Orcutt - drums en wordt live en in de studio bijgestaan door Graig Sala - drums.
De band speelde in de loop der jaren als voorprogramma van onder andere: The Flamin' Groovies, Mark Lindsay, The Muffs, The Real Kids, The Figgs, Dan Vapid & The Cheats, Paul Collins, Low-Cut Connie, Richie Ramone, Muck and the Mires, The Kurt Baker Band en anderen en trad in 2012 2n 2013 op in Spanje, Frankrijk, België en Nederland en tevens op MTV.
Sinds hun oprichting verschenen er regelmatig EP's van de band en "New England's Newest Hit Makers", uit 2011, was daar de eerste van, waarna "Rock 'n' Roll Christmas" (2011), "Seven Nights to Rock" (2012), "Comes and Goes EP" (2012), "Connection Collection, Vol. 1" (2012) en "First Time" (2013) volgden, terwijl de band in 2013 hun debuut album "Let It Rock!" uitbracht.
Het vijfjarige bestaan van de band wordt gevierd met het her uitbrengen van hun debuut EP, die aangevuld is met enkele andere vroege opnamen, terwijl de titel van de plaat een tribuut is aan de eerste LP van The Rolling Stones, die "England's Newest Hit Makers" getiteld was.

Op het album, dat 1 april 2016 via het Rum Bar Records label is uitgebracht, bestaat de band nog uit: Brad Marino - zang en sologitaar, Geoff Palmer - zang en sologitaar, Andy Casey - basgitaar en Chris Faulkner - drums en het bevat 12 nummers, waarvan "It's All Right" het eerste is.
In dit nummer laat de band me horen, hoe ze door de muziek uit de jaren 60 is beïnvloed, door een lekker in het gehoor klinkende swingende mix van rock & roll en beat te spelen en deze wordt gevolgd door "All You Gotta Do", een heerlijke beat song, die swingt als een trein en zeer dansbaar is.
Daarna zet de band me "Little Lies" voor en ook hierin word ik mee terug in de tijd genomen naar de muziek van de jaren 60, waarna ik een schitterende rock & roll song te horen krijg, die lichte invloeden van surf bevat en "Stop Talking" heet.
Dan hoor ik "Learn Your Game", waarin The Connection me opnieuw een uitstekende uptempo beat song voorschotelt, die invloeden van "Ticket To Ride" van The Beatles bevat en gevolgd wordt door "Baby Doll", dat door Dee Dee Ramone geschreven is en door The Chesterfield Kings opgenomen werd en ook deze uitvoering swingt als een trein. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
In "I Want You" laat de band me weer zo'n fantastische swingende zestiger jaren gerelateerde beat song horen, waar de invloeden van hun Britse voorgangers sterk naar voren komen en in "My Baby Likes To Rock N Roll", speelt de band een geweldige swingende uptempo rock & roll song, waar de vonken van af spatten.
Vervolgens hoor ik "Seven Nights To Rock" en ook dit is een snelle rock & roll song, die swingt als trein en invloeden van eind jaren 50 heeft, maar ook van bands zoals bijvoorbeeld Sha-Na-Na.
"I Think She Digs Me" heeft het ritme van een Ramones song en daarbij is stil zitten dus geen optie en "Yea Yea" is een mix van Ramones, rock & roll en beat en ook in "Bad To Worse" laat de band me genieten van een uptempo rock & roll song, die gemixt met in Ramones stijl gespeelde muziek zeer swingend is.

"New England's Newest Hit Makers" van The Connection is net als de LP's uit begin jaren 60 vrij kort van speelduur, maar bevat wel 12 verrukkelijke swingende songs, die ik iedere liefhebber van rock & roll en beat kan aanbevelen, maar ook zij, die van The Ramones houden, kan ik aanraden, deze plaat eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten