maandag 13 februari 2017

Review: Casual Nun - Psychometric Testing By .. (Box Records, 2017) (Stonerrock / Psychedelische Rock)

Casual Nun is een multi nationale band uit Londen, die in 2014 ontstaan is uit de as van de bands Dethscalator en Throne.
De band bestaat uit: Phil Kaponis - drums, Julia Owen - drums, Matt Ridout - sologitaar, Vasili Sakkos - zang en Iraklis Theocharopoulos -basgitaar, die allen een voorliefde hebben voor Japanse noise, Duitse muziek uit de jaren 70, The Gilmore Girls en monster films.
Casual Nun speelt dus met 2 drummers en maakt een mix van zware psychedelische rock, krautrock en Japanse noise.
Hun debuut album "Live" verscheen in 2015 in een gelimiteerde oplage op cassette via het Third Eye Lives label, waarna "Super Fancy Skeleton" op 16 september 2016 via het Hominid Sounds label werd uitgebracht in een beperkte oplage van 200 stuks 140 gram zwart vinyl en 100 stuks transparant blauw vinyl en op 10 maart 2017 verschijnt hun nieuwe album "Psychometric Testing By ..." via Box Records in een beperkte oplage op 12" vinyl.

Het album bevat 5 nummers, waarvan het eerste "Tusk" heet en daarin hoor ik de band een korte heftige noise song, die met de snelheid van het licht gespeeld wordt en een lichte chaos in mijn hoofd veroorzaakt.(luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie)
Daarna volgt "Everyman's Folly", een uitstekende trage, maar stevige, stonerrock song met een licht hypnotiserend eentonig ritme en dit nummer loopt over in "Truth Machines", waarin Casual Nun me een hypnotiserend stukje stoner voorschotelt, dat halverwege het nummer verandert in een licht psychedelisch hypnotiserend ritme.
Dan volgt "Xiphoid Revolution", een schitterend psychedelisch nummer met gesproken tekst en een eentonig klinkend ritme, waarmee de band me in een lichte trance brengt.
In het laatste nummer, dat Stripes" heet, zet de band me eveneens een licht hypnotiserend stukje stoner voor, dat swingt als een trein en me in beweging brengt.

"Psychometric Testing By .." van Casual Nun is een fantastische plaat, waarmee de band me van begin tot einde heeft weten te boeien en ik kan dit album dan ook aanraden aan elke liefhebber van stoner, psychedelische rock en hypnotiserende ritmes.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten