zondag 5 november 2017

Review: Andreas Spechtl - Thinking About Tomorrow, And How To Build It (Bureau B Records, 2017) (Elektronisch / Dance / Avant Garde)

Andreas Spechtl, die in Oostenrijk geboren werd en tegenwoordig in Berlijn, Duitsland woont, is de zanger/tekstschrijver van de rock band Ja, Panik, waarmee hij diverse albums uitbracht.
Op 10 november 2017 verschijnt zijn eerste solo album "Thinking About Tomorrow, And How To Build It" via het Bureau B label, zowel op CD als op LP.

Het album, waaraan Andreas 2 jaar werkte en dat 10 nummers bevat, start met "2016", waarin ik hem een prachtig melodisch klinkend elektronisch nummer in een niet al te hoog tempo hoor spelen, dat gevolgd wordt door "Future Memories", een heerlijk dansbaar elektro nummer, dat een aanstekelijk ritme heeft.
Daarna schotelt hij me "Tmrrw" voor en hoor ik een schitterend licht psychedelisch stukje avant garde, dat iets over de helft een dansbaar karakter krijgt, waarna "Interlude 1: Of Sound Mind" volgt en daarin zet Andreas me een experimenteel jazz nummer voor.
Dan hoor ik hem een lekker in het gehoor klinkende mix van elektronische muziek, dance en krautrock spelen, getiteld "Things", die gevolgd wordt door "Afrika Blvd", een schitterende swingende song met een licht hypnotiserend dansbaar ritme en jazz invloeden, die tegen het einde experimenteel wordt.
In "Interlude II: Loops Of Wisdom" laat Andreas me genieten van een kort swingend stukje dance, dat een licht hypnotiserend ritme heeft, waarbij stil zitten niet aan de orde is en in "The Age Of Ghost" brengt hij een vrij experimenteel nummer ten gehore, waar dance, jazz en invloeden van de muziek van Sting in zitten.
Verder hoor ik "The Institute", een uitstekend dansbaar experimenteel nummer, dat halverwege verandert en over gaat in avant garde, om gevolgd te worden door het laatste nummer, getiteld "Hidden Homes" en hierin hoor ik hem een fantastische rustige avant garde song spelen.

"Thinking About Tomorrow, And How To Build It" van Andreas Spechtl bevat 10 heerlijke nummers, waarmee hij me van begin tot eind heeft weten te boeien en ik kan deze schijf dan ook aanraden, aan een ieder, die van elektro, dance en avant garde houdt. (luister naar een gedeelte van de nummers via de soundcloud link onder de recensie)

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via  www.osuradio.nl






Geen opmerkingen:

Een reactie posten