vrijdag 22 december 2017

Review: Psychic Lemon - Frequency Rhythm Distortion Delay (Tonzonen Records, 2018) (Progressieve Rock / Krautrock)

Psychic Lemon werd eind 2013 te Cambridge, Kent, Engeland opgericht en bestaat uit: Andrew Briston - sologitaar, zang en keyboards, George Horler - sologitaar en zang, Andrew Hibberd - basgitaar en Martin Law - drums en percussie.
Psychic Lemon liet zich muzikaal inspireren door bands als: Goat, The Heads, Amon Düül II, Syd Barrett en Ibibio Sound Machine en trad op festivals als Strawberry Fair te Cambridge en Solstice festival te Moonhenge op, na hun eerste optreden in oktober 2014.
De band rondde de opnamen voor hun debuut album "Psychic Lemon" in december 2015 af en deze werd op 4 maart 2016 uitgebracht als digitle download en als CD.
Op hun nieuwe album "Frequency Rhythm Distortion Delay", dat 12 januari 2018 via Tonzonen Records in een gelimiteerde oplage van 750 stuks op paars gespetterd 12" vinyl verschijnt en tevens op zwart vinyl, maar ook als CD en als digitale download via bandcamp verkrijgbaar is, bestaat Psychic Lemon nog maar uit 3 personen, omdat George uit de band is en als gastmuzikant speelt Iain Roddick op saxofoon met het trio mee.

Het album, dat 5 nummers bevat, start met "Exit To The Death Lane" en daarin hoor ik de band een geweldige swingende psychedelische mix van krautrock en dance spelen, die een sterk hypnotiserend ritme bevat en tevens spacerock invloeden heeft.
Daarna zet de band me "Hey Droog!" voor en krijg ik een fantastisch hypnotiserend progressief rock nummer te horen, waarbij stil zitten niet aan de orde is.
Dan volgt "You're No Good", waarin Psychic Lemon me opnieuw een heerlijke dansbare mix van krautrock en progressieve rock voorschotelt en deze heeft lichte funk invloeden en zo nu en dan veel fuzz op de gitaar en in dit nummer zijn invloeden van Can goed te horen, terwijl ook jazz invloeden sterk naar voren komen.
In "Interstellar Fuzz Star" laat de band me genieten van een schitterend progressief rock nummer met een hypnotiserend ritme, dat me in beweging houdt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie).
Het laatste nummer heet "Satori Disko" en hierin schotelt de band me een uiststekend licht hypnotiserend stuk progressieve rock voor, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.

Psychic Lemon heeft me met "Frequency Rhythm Distortion Delay" van begin tot einde in de ban van hun verrukkelijke muziek gehouden en ik kan deze plaat dan ook ten zeerste aanraden aan een ieder, die van progressieve rock en krautrock houdt.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten