zondag 3 december 2017

Review: Swunk - Soundscapes (Italy Sound Lab, 2017) (Progressieve Jazz, Rock, Funk)

Swunk werd in 2012 als Swunk Infusion te Napels, Italië, opgericht en bestaat sinds 2014 uit: Saverio Giugliano - saxofoon en keyboards, Antonio Cece - sologitaar en computer programmering, Daniele De Santo - basgitaar en Marco Fazzari - drums en drum machine.
De band bracht hun debuut album "Swunk Infusion" in 2014 via het Apogeo Records label uit en deze werd 4 oktober 2017 gevolgd door "Soundscapes", dat via Italy Sound Lab verscheen.

Het album bevat 8 nummers, waarvan "Standing On The Shoulders Of The Giant" de eerste is en daarin hoor ik de band starten met gesproken tekst, waarna de muziek in valt en de band een lekker in het gehoor klinkend swingend jazz nummer speelt, dat me in beweging zet, waarna "Savmarine" volgt en ik een heerlijk stukje jazzrock voorgeschoteld krijg, dat swingt.
Daarna volgt "Preambolo Primaverile", een geweldige mix van progressieve jazz en rock met wisselende tempo's en dit wordt gevolgd door "Solaium", een swingende dansbare mix van jazzrock en funk, die eveneens diverse tempowisselingen heeft en halverwege verandert in een schitterend progressief rock nummer, dat een licht dreigend en hypnotiserend ritme heeft.
In "118" zet Swunk me een verrukkelijk swingend jazzrock nummer voor, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en ook hierin zitten de diverse tempowisselingen en in "Ore 22:00" krijg ik een dansbare mix van smooth jazz en dance voorgezet (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie).
Vervolgens hoor ik "Buddha", dat met ruimtelijke invloeden start, om na korte tijd over te gaan in een lekker swingend stukje jazz en "Travel", waarin ik de band opnieuw een prachtig jazz nummer hoor spelen met daarin de nodige tempowisselingen.

"Soundscapes" van Swunk is een heerlijk swingend album, dat vol staat met uitstekende jazz, al dan niet gemixt met andere muziekstijlen en ik kan dit album dan ook ten volle aanraden aan hen, die van deze muzieksoort houden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten