maandag 19 november 2012

Review: The Beatdown - Walkin' Proud (Destiny Records, 2012)(Garagerock / Reggae / Punk)

The Beatdown werd in Montreal, Canada opgericht, nadat the One Night Band uit elkaar was gegaan in 2009.
De band bestaat uit: Alex Giguere - zang en sologitaar, Pascal Lesieur - basgitaar en zang, Jovanny Savoie - sologitaar en zang, Nicholas Fizanno - drums op deze CD bijgestaan door Mike Gasselsdorfer - drums  en zang, Larry Love - orgel,piano en mellotron, Patrick Taylor - trombone, John Fuhrman - tenor saxofoon en Olivier Lèvesque - trompet.
In 2010 bracht de band hun debuut album "The Beatdown" uit via Stomper Records, gevolgd in 2012 dus door "Walkin' Proud", waar 13 songs op staan.
Het openingsnummer is de titel song "Walkin' Proud", een heerlijke mix van reggae en garage rock, waarin de band muzikaal terug gaat naar Kingston, Jamaica ten tijde van de jaren 60 en een lekkere dansbare mix van deze muziekstijlen maakt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie).
Ook de volgende song "Get It Started" is een uitstekend dansbaar werkje en de vrolijke ska klanken zetten me in beweging en worden gevolgd door de reggae song "Leave Me", waarbij het ook al onmogelijk is stil te blijven zitten.
In "Back To Stay" hoor ik een korte punk song, die nog geen minuut duurt en door loopt in "Montreal" dat me aan de muziek van The Clash doet denken en hierin maakt de band een prima mix van reggae en punk met hoog dans gehalte en in "No Man" hoor ik eveneens diezelfde mix, alleen is de zang nu iets rauwer.
"Long Road" blijft me in beweging houden en deze lekkere dansbare reggae song zit in de stijl van het Clash album "Sandinista", waar de band zich ook waarschijnlijk door heeft laten beïnvloeden.
Dan volgt de fantastische garagerock song "Gone For Good" en daarmee gaat de band terug naar de jaren 60 beat muziek van bands als The Sonics.
"The Other Side" heeft zowel surf als reggae invloeden en een ska ritme en The Beatdown maakt hiermee een geweldig swingende song.
Met "The River" hoor ik de invloed van The Clash opnieuw en dit is een swingende reggae punk mix, waarbij ook nu weer een hoog dansbaar gehalte zit.
De song "Demain Jamais" doet me aan "Spanish Troll" van Mink DeVille denken, maar dan in een mix met ska, waardoor het geheel een andere uitstraling krijgt.
Met een titel als "Reggae Dance" verwachtte ik een pure reggae song, maar de hoofdmoot van dit nummer is beat, die gemixt met de reaggae/ska klanken een prima dansbaar stukje muziek opleveren.
De afsluitende song "Running Around" is eveneens een reggae beat mix, hoewel het reggae gehalte overheerst en het is ook nu weer flink dansbaar.
"Walkin' Proud" is een schitterende CD, waarbij ik van begin tot eind heb zitten mee bewegen met de muziek en ik kan hem daarom aan iedereen aanbevelen. 




The Beatdown - Walkin' Proud - YouTube
www.youtube.com/watch?v=kzY0iSSbTX4

Geen opmerkingen:

Een reactie posten