maandag 15 december 2014

Review: Prins Obi - Notions (Inner Ear, 2014) (Pop)

Singer / songwriter George Obi Dimakis, lid van de Griekse band Baby Guru, die voor zijn solo project onder de naam Prins Obi muziek maakt, heeft een jaar na zijn digitale debuut EP "Love Songs For Instant Success", die in december 2013 verscheen, in november 2014 een volledig album uitgebracht, met als titel "Notions".
Van "Notions", dat via Inner Ear Records op CD, LP + bonus CD en als digitale download is verschenen, werd de single "Weekend Lovers" getrokken, dat met 10 andere nummers op het album staat.
De nummers van het album werden in de afgelopen 10 jaar geschreven, waarvan sommige recentelijk en aan de plaat werd medewerking verleend door mede Baby Guru leden King Elephant en Sir Kosmiche, terwijl ook andere gast muzikanten zoals Kon Kon, Ku en Christina op het album mee spelen.

Het eerste nummer van het album is de single "Weekend Lovers", waarin ik een schitterende rustige pop song te horen krijg, die in geen enkele hitparade zou misstaan en de uitstraling van een jaren 60 song heeft.
Daarna hoor ik een heerlijke ritmische pop song, getiteld "Sorrow", waar de synthesizer en drums een belangrijke rol in spelen en dit nummer wordt gevolgd door "Evening Gown", dat met Moog synthesizer klanken begint en invloeden uit de begin jaren 70 bevat, terwijl de muziek tevens licht psychedelisch klinkt.
Dan schotelt Prins Obi me "Larry The King" voor en hierin hoor ik hem elektronische een pop song met disco invloeden spelen, die prima dansbaar is en gevolgd wordt door "Those Stormy Eyes", een fantastische rustige korte pop song, die nog geen anderhalve minuut duurt,waarin Obi zichzelf op piano begeleidt.
In de titel song "Notions" laat hij me een swingende disco song horen, compleet met jaren 80 disco dreun en in "Kineta" krijg ik een prachtig erg rustig stukje instrumentale muziek te horen, dat door de synthesizer gedomineerd wordt.
Meer disco klanken zijn te horen in "The Warmest Colour", althans in het begin van de song, want die gaat over in een geweldig mooie rustige pop song en met "Couples" laat Obi me opnieuw genieten van zo'n rustige song.
Vervolgens krijg ik "Idolize You" te horen en hierin gaat Prins Obi verder met het maken van zijn heerlijke rustige pop songs en in het laatste nummer "Naked Dancers Union" krijg ik een licht hypnotiserend psychedelisch symfonisch nummer te horen, waarin de invloeden van eind jaren 60, begin jaren 70 hoorbaar zijn. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)

Het album "Notions" van Prins Obi bevat uitstekende pop songs, die bij de liefhebber van deze muzieksoort zeker in de smaak zullen vallen en ik raad hen dan ook aan, deze schijf eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten