maandag 21 maart 2016

Review: Solyst - The Steam Age (Bureau B Records, 2016) (Krautrock)

Nadat hij 16 jaar als drummer van de band Kreidler actief was en talloze gast optredens had gedaan, vond Thomas Klein het tijd voor zijn solo carrière.
Thomas Klein drumt in de stijl van krautrock drummers als Jaki Liebezeit (Can), Klaus Dinger (Neu) en Mani Neumeier (Guru Guru).
Onder de naam Solyst bracht hij zijn eerste CD met gelijknamige titel in 2011 uit via het Bureau B Records label en deze kreeg in 2013 een vervolg, "Lead" geheten en daarop bespeelt hij ook nu weer alle instrumenten.

Zijn nieuwe werk, dat 18 maart 2016 is verschenen 2016, heet "The Steam Age" en bevat 12 nummers, waarvan de eerste het titel nummer "The Steam Age" is en daarin krijg ik een zwaar krautrock gerelateerd nummer te horen, dat enigszins bombastisch aandoet en een aanstekelijk ritme bevat.
Daarna zet jij me "Autumn" voor, waarin hij me laat genieten van een schitterend swingend krautrock nummer met een dansbaar ritme, dat gevolgd wordt door "Eulenflug", een swingend krautrock nummer, dat een licht hypnotiserend ritme heeft.
Dan volgt "Steamfield I", een kort, vrij experimenteel, nummer, waarna ik "Nostalghia" hoor en ook hierin speelt Solyst een geweldig stukje krautrock in een licht hypnotiserend ritme, dat uitermate dansbaar is.
In "Mount Eiffel" zet hij me een heerlijk dansbaar nummer voor en maakt daarin de mix van krautrock en dance met experimentele invloeden en deze wordt gevolgd door het rustige "Catching Leaps", een prachtig ruimtelijk klinkend elektronisch nummer, dat swingt.
Vervolgens schotelt hij me "Tesla" voor en ook in dit nummer laat Solyst me genieten van zijn fantastische krautrock, die zeer dansbaar is en licht hypnotiserend klinkt.
In "William" hoor ik gedurende 6 seconden een kinderstem en in "Atomium" zet hij me een lekker in het gehoor klinkend hypnotiserend dansbaar krautrock nummer voor, dat swingt als een trein.
Het volgende nummer heet "Steamfield II", waarin ik een kort zwaar duister klinkend industrieel nummer te horen krijg, waarin de drums en synthesizer de hoofdrol vertolken en in het laatste nummer, "Shelf" schotelt hij me opnieuw een schitterend swingend krautrock nummer voor.

"The Steam Age" van Solyst bevat 12 geweldige nummers, die ik iedere krautrock liefhebber voor de volle 100% kan aanraden, maar ook zij, die van hypnotiserende ritmes houden zullen volledig aan hun trekken komen.(luister naar gedeeltes van enkele nummers via de link onder de recensie)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten